20 Ocak 2011 Perşembe

BİR OYUN OKUMAK – İKİ DÜNYA OTELİ (HOTEL DES DEUX MONDES)

Geçenlerde ilk defa bir okuma tiyatrosuna iştirak ettim. Ama bu işin hikayesi pek bi aylar öncesine dayanıyor. Siz de anlatayım da bilin :)



Aylardan Ekim, yıl 2010.. Barış ve Onurs’un gizli işler peşinde olduğunu sezip, neyin peşinde olduklarını bulmak için çeşitli girişimlerde bulunuyorum. “Pazar günü gidilecek bir etkinlik” kadarını duyabiliyorum, gerisi adeta sır! Merakımdan sorunca da uyuzluklarından cevap vermiyorlar.
Neyse ki Marc Zuckerberg çıkmış Feysbuk icat etmiş. Ordaki bir etkinlik duyurumunda, katılanlar listesinde ikisinin de adı geçince düğüm kendiliğinden çözülüyor. Bu iki adam meğerse Eric Emmanuel Schmitt’in eseri İki Dünya Oteli’nin okuma tiyatrosuna gideceklermiş, hem de yazar da orda olup söyleşi gerçekleştirecekmiş.

Fekat ne yazık ki o sabah Taksim’de patlayan bomba sebebiyle etkinlik iptal edildi ve dostlarım gizli planlarından mahrum kaldılar.


Bunların üzerinden günler günler geçti ve etkinlik duyuruları tekrar yapılmaya başlandı. Onurs’un sınavları dolayısıyla katılamadığı okuma tiyatrosuna Barış ve ben iştirak ettik, mekan Fransız Kültür Merkezi.



Çok yüksek katılım beklemediğim etkinlikte sandığımın aksine salonu dolduracak kadar izleyici vardı. Bekleme Salonu ile büfe&cafe arası mekana ayak basar basmaz Mert Turak ile karşılaştık, selamlaştık. Kendisini Cabaret’te izlemiştim, sahnede insan devleşiyormuş arkadaş, kendisi gözüme bir ufak tefek gözüktü ki sormayın. “Bu adam bu kadar cüce miydi?” diye sordum hem kendime hem Barış’a :)


Neyse çok uzattım yine, içeri girdik ve okuma başladı. Dekorsuz, sadece 8 sandalye ile oluşturulmuş bir sahne düzeni.. Sahneyi sadece 2 bölüm olarak kullanan ve en sadesinden bir mizansen ile icra edildi oyun. Yani meğersem aslında sadece okuma değilmiş :) İlk yarım saatlik dilimde kalan bir 5 dakika kadar daralmış olsam da sonrasında kendime geldim ve 125 dakika kadar ve arasız süren oyundan yeterli ve gerekli hazzı aldım.


Özellikle belirtmek isterim kii oyun çok iyiydi. “Yazarın hayal ile gerçek, yaşam ile ölüm, komedi ile trajedi arasında bir yerdeki metafizik bir kararsızlığı anlatan...” şeklinde tanıtılan oyun, bu dünya ile öbür dünya arasında kalmış insanlarla haşır neşir ediyor bizi.. Ama ruhani falan bir durum değil.. Akıllarında “Ölücek miyim yoksa yaşayacak mıyım?” sorusuyla, “İki Dünya Oteli”nde bir doktor ve hastabakıcılar tarafından ağırlanıyor bu insanlar.



Pekii “Eric Emmanuel Schmitt kimmiş?” dersek ; “ Eric-Emmanuel Schmitt, bugün uluslararası repertuarda bir klasik olmuş olan, Freud ve belki de tanrı arasındaki farazi bir karşılaşmayı anlatan Le Visiteur (Ziyaretçi) isimli eseri ile önce tiyatroda tanındı. Bu eseri kısa sürede Petits Crimes Conjugaux (Evlilikte Ufak Tefek Cinayetler) gibi başarılı eserleri izledi. Yazarın okuyucular ve eleştirmenlerden övgü alan yapıtları birçok kez Moliere ve Academie Française’in Büyük Tiyatro Ödülü’ne layık görüldü. Eserleri 43 dile çevrilen yazarın tiyatro oyunları ise 50’den fazla ülkede sahnelenmektedir. Tiyatro seyircisi , Eric-Emmanuel Schmitt’i Oscar ve Pembeli Meleği adlı tiyatro oyunu ve tüm dünyada ses getiren İbrahim Bey ve Kuran’ın Çiçekleri adlı sinema filmiyle tanımaktadır.”



Ve Diğer Şeyler Topluluğu tarafından sahnelenen oyunda Mert Turak ve Tülin Özen göz dolduruyor. Herkesin elinde spiralli textler varken Mert Turak sadece sayfalardan oluşan bir text kullandı, heralde tazrı bu :) Gerçi oyunun yarısını da ezberlemişti zaten..

Oyun çıkışında tebriklerimizi sunar iken oyuncuların tebrikler karşısındaki şaşkınlığı da diğer bir ilginçlikti :) Elif Ongan Tekçe dedi ki “ bu ekip o kadar çok değişti ki, son haliyle ancak bugün biraraya gelebildik” Yani pek bir provasız çıkılmış sanırım, fakat biz seyirci milleti olarak bunun ayırdına hiç mi hiç varmadık :) Neticede okuma tiyatrosu, çok değişikli bir reji, aman da aman kostümler, makyajlar, müzikler beklemiyorduk zaten..


Ya da belki bu beklentide olanlar da mı vardı ? Ya da ben mi beklentilerimi çok düşük tuttum ? Ya da.. Ya da.. Daha çok şey mi aramalıydık oyunda.. Bilemiyorum..



Bir ilk deneyimden daha memnuniyetle ayrıldım. İyi bir oyundan daha haberdar oldum. Üzgünüm size bu etkinliğe gidin diyemiyorum çünkü ikincisi yapılır mı hiç bilemiyorum.. Olmazsa metni bulursanız onu okuyabilirsiniz :)


Barış’a teşekkürlerimi sunuyor, başka başka etkinliklerde görüşmek üzere sizlere de saygılarımı sunuyorum..


Oyunda emeği geçenler ; Ve Diğer Şeyler Topluluğu Genel Sanat Yönetmeni Yeşim Özsoy Gülan ve Oyuncular ; Tülin Özen, Mert Turak , Ünal Sılver, Elif Ongan Tekçe, Gülce Uğurlu,Turgay Kantürk, Efe Deprem ve Begüm Akkaya.(Umarım birkaç kez değişen kadro sebebiyle yanlış isimler yazmamışımdır, eğer öyleyse lütfen uyarmaktan çekinmeyiniz..)


Not: Yazıda kullandığım görseller, oyunun temsilini gerçekleştiren, dünyanın bilemediğim yerlerindeki tiyatroların oyun afişleridir..

1 yorum:

  1. Cerencim yazı harika ellerine sağlık... Ayrıcaaa Yaşam Kaya'nın hem oyununuzla hem de seninle ilgili yazdıklarını bloguna koy da dünya alem görsün lütfen!!! love uuu!

    YanıtlaSil