1 Ocak 2012 Pazar

BULUŞMA HAMLET

Yine yaklaşık 1 ay öncesinden planlanan bir oyun izleme organizayonu ile karşı karşıyaydık. Bu aralar büyük kurumsal şirketlerdeki arkadaşlarımın organizasyonları ile birtakım oyunlara gitmekteyim.

Kalabalık kadrolu şirketlerde birtakım sanat etkinlikleri organize edilir oldu. Bu organizasyonlardan sorumlu kişiler, tiyatro ekipleriyle bağlantılar kuruyorlar ve toplu indirimli bilet anlaşmaları yapıyorlar. Böylece hem kurumsal kişiler indirimli bilet alma imkanına sahip oluyorlar, hem de oyunlara toplu bilet satışı yapılmış oluyor. Bence bir kazan-kazan durumu söz konusu, ben durumdan çok memnunum : )

Neyse efendim yine böyle bir şirket organizasyonuyla eski 3 arkadaş bir araya geldik ve Akatlar Kültür Merkezi’nin yolunu tuttuk. Sebebi ziyaretimiz ise “Buluşma Hamlet” adlı oyun idi.

Biz ‘aman sakın geç kalmayalım’ diye koştururken, oyun saatinden tam 5 dakika önce Akatlar’a ulaşabildik. Bir de ne görelim, seyirciler hala rahat rahat fuayede salınmaktalar ve oyuna 5 dakika var! Evet


“Buluşma Hamlet” modern bir Hamlet yorumu. Oyunun en büyük özelliği ise engelli gençlerle profesyonel oyuncuları aynı sahnede buluşturmuş olması. Fakat broşürlerinde yazdığı gibi “Türkiye’de ve belki de dünyada bir ilk” olmayabilir, onu belirtmek isterim.. Konuya dair verebileceğim en yakın tarihli örnek ise, geçen yıl The Club tarafından sahneye konan “Neverland”.

Broşürde ekiple ilgili biraz daha detaylı bilgi görmek hoşumuza gidebilirdi. Projenin SATGE tarafından yürütüldüğünden bahsediliyor fakat SATGE nedir, kimdir, nerdedir hiçbir bilgi yok.. Ayrıca internet üzerinden yaptığım araştırmalarda da bir sonuç elde edemedim, hiçbir bilgi bulamadım.. Bulduklarındam anladığım kadarıyla TAL (Tiyatro Araştırma Laboratuarı) bünyesinde oyuncu olan Kadir Kandemir’in yürüttüğü bir proje olsa gerek..


Buluşma Hamlet fikir olarak güzel fakat uygulama olarak bendeki notu biraz düşük.. Hamlet’i modern bir bakış açısıyla görmek ve uygulamak fikri hoş fakat yarım kalmış.. Oyun içerisinde kullanılan bıçaklı dans sahneleri güzel düşünülmüş ama yeterince çalışılmamış gibi duruyor. O kadar tereddütle oynanınca hata yapıp senkronu kaçırabiliyorlar.. Mesela şemsiyelerin kullanıldığı sahnede 5 kişide şemsiye varsa, o 5 şemsiye de farklı zamanlarda açıldı! Halbuki aynı anda çat diye açabilseniz ne kadar etkili olabilirdi..

Ophelia’nın boğularak ölmesinin tasvir edildiği ve sahneye (güya) sırılsıklam geldiği sahne.. Ophelia’nın üzerindeki kostüm çıkarılmış, kenarı köşesi biraz ıslatılmış ve tekrar giydirilmiş, oyuncunun da saçlarına biraz su sıçratılmış gibiydi.. Halbuki o kostüm gerçekten sırılsıklam olsa.. Yerlere sular damlatarak gelse.. Kızın saçlarından sular damlasa.. Yani gerçekten ıslak bir durum olsa pek güzel olabilirmiş.. Dediğim gibi fikirler çok güzel fakat uygulamada eksiklikler olmuş sanki..


Oyuncularda ise genel olarak duygu yoksunluğu inandırıcılığı biraz baltalayabiliyor. Özelikle Hamlet’e ben pek inanamadım, pek ısınamadım. İnsan günlük hayatta bile sinirlenirken içinde sinir halini getiren bir iç ivme olur. Seyirci o duygunun gelişini bi hissetse, o iç ivmenizi bi görse de o sinir haliniz daha inanılır olsa ne hoş olabilirmiş.. Tüm oyunculardaki tereddüt hali Kutay Sandıkçı’da da mevcut.. Biraz otomatik oynama durumu söz konusu..

Oyunda bir nevi daha duygulu kişiler ise Claudius’u oynayan Kadir Kandemir ve Gertrude’u canlandıran Elif Yıldız.. Fakat Kadir Kandemir özellikle performatik bölümlerde yetersiz kalabiliyor.. Elif Yıldız da aynı yüz ifadesini o kadar sık kullanıyor ki adeta yüzüne maske çizmişler gibi hisediliyor bir süre sonra..


Oyunun ışık tasarımı güzel, fakat uygulamada biraz sıkıntı var.. Geç kapanan, erken açılan ışıklar oyuncuları da tedirgin ediyor.. Aynı şekilde efekt&müzik uygulamada da sorunlar var.. Kral Hamlet’in hayaleti konuşurken müziğin sesini çok açmamakta fayda olabilir, biz ikinci sırada oturuyor olmamıza rağmen bazı replikleri duyamadık..

Bu arada engelli oyuncularımıza da değinmek isterim.. Sahnede profesyonel oyunculardan hiçbir farkları olmadığını rahatlıkla söyleyebilirim. Oyuncuları engelli ve engelsiz diye ayırt ettirmeden sahnede var oluyorlar, tebrik ederim.

Velhasılıkelam Buluşma Hamlet fiziksel engelli ve engelsiz oyuncuları sahnede bir araya getiriyor olması bakımından takdir edilecek bir projedir. Bir proje gösterisi olarak değerlendirildiğinde destek olmak ve teşvik etmek amacıyla izlenebilir.. Emeğe her daim saygımız olduğundan projede yer alanları tebrik ediyoruz.. Giriştiğiniz proje bir cesaret işidir, cesaretinizi takdirle karşılıyoruz.

BULUŞMA HAMLET
William SHAKESPEARE
YÖNETEN Kadir Kandemir
GENEL KOORDİNATÖR Sevrin Uysal
MÜZİK TASARIMI Jingle Factory
IŞIK TASARIMI Zilkifli Özdemir
KURUMSAL İLETİŞİM DİREKTÖRÜ Filiz Babalık Aytar
AFİŞ TASARIMI Yılmaz Kurt
FOTOĞRAFLAR Osman Nuri İyem

OYUNCULAR Kutay Sandıkçı, Ali Aydın, Elif Yıldız, Gamze Dirlik, Kadir Kandemir, Orhan Kanalp, Remzi Özcan, Tevfik Alakazlı

Hiç yorum yok:

Yorum Gönderme